Der Sportmarkt ist seit jeher ein von Traditionen und speziellen Marktmechnismen geprägtes Geschäftsfeld. Zunehmend bestimmt aber auch hier die digitale Transformation die Entwicklung des gesamten Marktes und stellt diesen vor neue Herausforderungen. Insbesondere professionelle Sportorganisationen müssen sich verändern und ihre internen Prozesse und Angebote an ein sich wandelndes technologische Umfeld und an neue Erwartungen der Fans und Kunden anpassen.

Um die Digitalisierung im Umfeld des professionellen Sportes vollständig zu untersuchen, gliedern wir unseren Forschungsansatz in die Bereiche On-Field und Off-Field.

 

Off-Field

Digitale Infrastrukturen und Geschäftsmodelle

> Digital Innovation

o   Digital Scouting

o   Digital Platforms

o   eSports

> Digital Strategy

o   Business Models

o   Strategics Alignment and Integration

> Digital Infrastructure

o   Enterprise Architecture Management

o   Smart Stadium

On-Field

Digitale Wettkämpfe und Leistungsanalytik

> Tactical Performance and Team Analysis

o   Analytical team setup development

o   AI-based match play and move analysis

> Athlete and Health Analysis

o   Technics

o   Physics

> Technology Integration

o   Decision Making and Human Machine Interaction

o   Training/Workout

 

Publikationen

 
  • „Managing the Digital Transformation in Professional European Sport Clubs“ [Buck, C.; Hall, K.; Ifland, S.; Röttger, J., 2022]
  • „My Data, My Choice?!: The Difference between Fitness and Stress Data Monitoring on Employees‘ Perception of Privacy“ [Diel, S.; Gutheil, N.; Richter, F.; Buck, C., 2022] 
  • „How Digital Technologies Transform Football – A Structured Literature Review“ [Diel, S.; Ifland, S.; Wytopil, F.; Buck, C., 2021]
  • „Toward an Enduring Football Economy: A Business Model Taxonomy for Europe’s  Professional Football Clubs“ [Buck, C.; Ifland, S., 2021]   
  • „Stadium Visitors‘ Smartphone Usage and Digital Resource Integration“ [Buck, C.; Diel, S.; Horbel C.; Reith, R.; Walter, Y., 2020] 
  • „Integrating Privacy Concerns Into the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology to Explain the Adoption of Fitness Trackers” [Reith, R.; Buck, C.; Lis, B.; Eymann, T., 2020] 
  • „Tracking Fitness or Sickness: Combining Technology Acceptance and Privacy Research to Investigate the Actual Adoption of Fitness Trackers“ [Reith, R.; Buck, C.; Lis, B.; Eymann, T., 2020]   
  • „Value of Star Players in the Digital Age“ [Buck, C.; Ifland, S.; Renz, M.; 2019]
  • „Follower and Likes paired with Goals and Tackles–Social Media Brand Value on Football Player Markets“ [Buck, C.; Ifland, S.; Renz, M., 2019] 
  • „Intent and the Use of Wearables in the Workplace: A Model Development“ [Oesterle, S.; Trübenbach, B.; Buck, C., 2019] 
  • „Gesundheits- und Fitness-Apps: Fluch oder Segen für das Gesundheitswesen?“ [Oesterle, S.; Buck, C.; Kessler, T.; Eymann, T., 2018]